נזק גוף שנגרם כתוצאה משימוש ברכב, או מפגיעה של רכב. ככלל, אין זה משנה מי "האשם" בתאונה, ומי שנפגע זכאי לפיצוי. 

חוק פיצויים לנפגעי תאונת דרכים תשל"ה-1975 ("החוק"), מגדיר אירוע תאונת דרכים באופן רחב, כך שישנן תאונות שהן לא תאונות דרכים "קלאסית", אך הן עדיין בגדר "תאונת דרכים" על פי החוק ולנפגע זכות תביעה כנגד מבטחת הרכב ו/או גורמים נוספים.

גם פסיקת בתי המשפט הרחיבה במהלך השנים את המקרים והאירועים, אשר נכנסים בגדר "תאונת דרכים" ואשר מזכים את הנפגע בפיצוי.

החוק קובע שאחריות חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בביטוח חובה ו/או אחריות מי שהיה הנהג והבעלים של הרכב, הינה "אחריות מוחלטת" כלומר – אין זה משנה מי "האשם" בתאונה, ומי שנפגע זכאי לפיצוי בגין נזקיו, פרט לחריגים מסוימים הקבועים בחוק.

איך אדע האם התאונה שארעה לי היא "תאונת דרכים" המזכה אותי בפיצוי ?

תאונות דרכים מתרחשות מידי יום, ואירועים רבים ושונים מוכרים על ידי הדין והפסיקה כתאונת דרכים, למשל: 

הולך רגל שנפגע מרכב נוסע או הולך רגל שנפגע מרכב אשר חנה שלא כחוק. 

תאונה שארעה במהלך נסיעה בתחבורה ציבורית, כגון: אוטובוס, רכבת, מטרונית, רכבת קלה. 

תאונה שארעה במהלך ירידה מכלי הרכב או בעת עליה לכלי הרכב. 

תאונה שארעה בעת גרירת הרכב. תאונה שארעה בזמן טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי אדם שלא במסגרת עבודתו. 

בנסיבות מסוימות תאונה שארעה במהלך שימוש בכלי הנדסי ממונע כגון יעה אופני, טרקטור, מלגזה. 

בית המשפט אף קבע כי תאונה שארעה בזמן תדלוק הרכב, בשל תקלה בצינור התדלוק שהשתחרר, הינה בגדר תאונת דרכים ומזכה את הנפגע בפיצוי. 

יחד עם זאת, ישנם מקרים אשר נראים כקשורים לשימוש בכלי רכב, אך אינם מקנים זכאות לפיצוי על פי החוק .

לכן – יש לפנות לעורך דין המומחה בתחום נזקי הגוף ותאונות הדרכים לצורך חקירת נסיבות האירוע ובחינת עילת התביעה וכנגד מי יש להגישה.

נפגעתי ! מה עלי לעשות עכשיו ?

אנו ממליצים לפנות בהקדם לייעוץ עם עורך דין המתמחה בייצוג תובעים בתאונות דרכים, על מנת שידריך אותך באופן אישי ויעמוד לצדך לכל שאלה או בעיה. להלן מספר עצות אשר יוכלו לסייע לך בתחילת התהליך:

  1. תיעוד – יש לרשום את פרטי הרכבים המעורבים ואת פרטי הנהגים המעורבים (שם הנהג, מספר טלפון, פרטי הרכב הפוגע / הרכב שבו נסע הנפגע(, את המיקום המדויק בו ארעה התאונה, יש לרשום גם את פרטי העדים אשר נכחו בתאונה וכן לצלם את הנזק שנגרם לרכב, אם התאונה ארעה בגלל מפגע בדרך יש לצלם אותו. 
  2. טיפול רפואי – בפניה לקבלת טיפול רפואי יש לציין כי הנזקים אירעו כתוצאה מתאונת דרכים, ולוודא שהדברים נרשמים בתעודה הרפואית. חשוב לציין כבר בבדיקה הרפואית הראשונה את כל האיברים שנפגעו ונחבלו בתאונה, בבחינת מה שלא נרשם לא קיים ! 
  3. רצף טיפולי – יש להישמע להנחיות הרופא המטפל ולפעול לפיהן (לפנות להמשך טיפול רפואי, פיזיותרפיה וכו'), יש להקפיד על רצף בימי המחלה ככל ונזקקים לכך. 
  4. אישור משטרה לנפגעי תאונת דרכים – יש לפנות  ליחידת אגף התנועה של משטרת ישראל באזור שבו אירעה התאונה ולמלא "טופס הודעה על תאונת דרכים".
  5. שמירת מסמכים רפואיים וקבלות – יש לשמור עותק מהמסמכים הרפואיים הקשורים לתאונה ולשמור קבלות בגין הוצאות שנגרמו לך עקב התאונה. 
  6. פנייה לעורך דין מומחה בתחום נזקי הגוף ותאונת דרכים – אשר יסייע לך למקסם את הפיצוי המגיע לך מחברת הביטוח. חשוב לדעת ששכר טרחת עורכי הדין בייצוג נפגעים בתאונות דרכים נקבע על פי חוק וככלל, חברת הביטוח משלמת אותו.

נפגעתי בתאונת דרכים ואין חברת ביטוח שניתן לתבוע ממנה פיצוי – את מי עלי לתבוע ?

מי שנפגע בתאונת "פגע וברח" או נפגע מרכב שהיה נהוג ע"י נהג חסר רישיון נהיגה, מי שנפגע מרכב גנוב, או מרכב שלא בוטח כחוק, זכאי לפנות בתביעה ל"קרנית" שהינה תאגיד ציבורי שהוקם מכוח החוק ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע חברת ביטוח. 

בתאונת "פגע וברח" חשוב לדעת כי מוטלת על הנפגע חובה לעשות ככול שביכולתו, בשקידה סבירה, על מנת לאתר את פרטי הרכב או הנהג הפוגע ואם לא עשה כן עלולה להישלל זכאותו לקבלת פיצויים מקרנית.

לכן, חשוב ומומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום נזקי גוף כתוצאה מתאונות דרכים, לקבל ייעוץ משפטי וליווי, טרם פניה ל"קרנית" וזאת על מנת שזכויותיך לא יפגעו.

גם מי שאינו זכאי לפיצוי לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, זכאי לפיצוי בנסיבות מסוימות:

מי שגרם לתאונה במתכוון, מי שנהג ברכב ללא קבלת רשות מבעליו, מי שנהג ברכב ללא רישיון נהיגה תקף בנסיבות מסוימות, מי שהרכב שימוש בידו לביצוע פשע ומי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה (אם היה בעליו של הרכב או אם ידע על העדר ביטוח חובה) – אינו זכאי לפיצויים לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. 

במקרים מסוימים, כאשר הנפגע לא היה האשם בתאונה, עשויה לקום לו עילת תביעה מכוח פקודת הנזיקין [נוסח חדש]. בתביעה מסוג זה על הנפגע להוכיח מי האשם בתאונה וכן את נזקיו.

לא נפגעתי באופן ישיר בתאונה אבל נגרם לי נזק נפשי

בתי המשפט הכירו בזכאות לפיצוי מחברת הביטוח, גם בגין נזקים נפשיים ממשיים, שנבעו מההלם הראשוני שנגרם כתוצאה מתאונה שארעה לאחר.

ככלל, נקבעו ארבעה תנאים שבהתקיימם זכאי יהיה ניזוק במעגל המשני לפיצוי בגין נזקיו הנפשיים: (1) מידת הקרבה של התובע לנפגע – על הנפגע המשני להיות קרוב מדרגה ראשונה של הנפגע העיקרי (קיימת גם אפשרות במקרים חריגים לפצות גם קרוב מדרגה רחוקה יותר); (2) התרשמות ישירה מן האירוע המזיק – על הנפגע המשני להיות עד לאירוע או לתוצאות המיידיות של אירוע; (3) קיומה של קרבה במקום ובזמן לאירוע המזיק; (4) קיומו של נזק נפשי ממשי – חומרת הפגיעה הנפשית הנדרשת היא פגיעה נפשית חמורה.

בהנחה ואני זכאי לפיצוי כספי – כיצד נקבע גובה הפיצוי?

התובע-הניזוק אינו יכול להוכיח את מצבו הרפואי אלא באמצעות מומחה שבית המשפט ימנה.

נקבע בפסיקה שדי ב"ראשית ראיה" בדבר קיום נכות רפואית, כדי להצדיק מינויו של מומחה רפואי באותו תחום.

המומחה שימונה יבדוק את התובע, ישמע ממנו מהם מגבלותיו, יקרא את המסמכים הרפואיים ויקבע מהו שיעור נכותו הצמיתה (הקבועה).

לרוב בתי המשפט משיתים את שכר טרחתו של המומחה הרפואי על הנתבעת – חברת הביטוח.

גובה הפיצוי הוא אישי ומשתנה מאדם לאדם, בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו, נכותו התפקודית, גילו, גובה שכרו לפני התאונה ואחריה ופוטנציאל ההשתכרות שלו, הפסדיו בפועל, הוצאותיו הרפואיות, עזרת צד שלישי לה הוא נזקק ויזדקק בעתיד והוצאות בגין סיעוד או שיקום ועוד. בנוסף יפסק לניזוק פיצוי בגין נזקיו הלא ממוניים בגין "כאב וסבל". 

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה מקימה זכאות לנפגע לפנות גם ב"תביעה לדמי פגיעה" ו"בתביעה לנכות מעבודה", אל המוסד לביטוח לאומי. 

נפגע שפנה בתביעה למוסד לביטוח לאומי יוכל לתבוע גם על פי פוליסת ביטוח החובה הרלוונטית. הנפגע אינו זכאי לכפל פיצוי בגין נזקיו, ולכן כל סכום שיתקבל מאת המוסד לביטוח לאומי בגין  הנזקים שנגרמו בתאונת הדרכים, ינוכה מסכום הפיצוי שייקבע על ידי בית המשפט. 

בהתאם לסעיף 6 (ב) לחוק,  באירוע של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, הנכות הראשונה שנקבעה על פי דין (על ידי ועדת המוסד לביטוח לאומי או על ידי מומחה מטעם בית המשפט) היא זו שתחייב להמשך ההליך המשפטי בעניין התאונה. 

ההמלצה שלנו

אנו ממליצים לפנות בהקדם לעורך דין מומחה בתחום נזקי הגוף ותאונות הדרכים לבחינת נסיבות האירוע, ייעוץ, הכוונה, סיוע בבניית תיק רפואי, איסוף מידע וקבלת הנחיות לגבי אופן ההתנהלות העתידית מול גורמי המשטרה, ביטוח לאומי, חברת הביטוח וחוקרים מטעמה, להגשת כתב התביעה (ככל ויהיה צורך בכך) וקבלת פיצוי מיטבי בגין נזקיך.

האמור לעיל איננו בגדר ייעוץ משפטי ו/או עצה משפטית ואיננו מחליף או בא במקום היוועצות עם עורך-דין המתמחה בתחום.