לנפגע בתאונה עבודה זכאות לקבלת פיצוי כספי וסל הטבות, הן בהגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי ובמקרים רבים בהגשת תביעה נזיקית כנגד המעסיק. 

לנפגע בתאונה עבודה זכאות לקבלת פיצוי כספי וסל הטבות, הן בהגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי ובמקרים רבים בהגשת תביעה נזיקית כנגד המעסיק. 

  1. המוסד לביטוח לאומי – נפגעי עבודה:

מתי הפגיעה שלי מקנה לי זכות תביעה למוסד לביטוח לאומי?

ישנם סוגי פגיעות שמקנים זכות תביעה למוסד לביטוח לאומי (תביעה לדמי פגיעה ולנכות מעבודה), ובכללם:

  1. תאונת עבודה – תאונה שארעה תוך כדי ועקב העבודה, לרבות בדרך לעבודה וממנה.
  2. מחלת מקצוע – מחלה מתוך רשימת מחלות על פי תקנות הביטוח הלאומי, שנגרמה כתוצאה מחשיפה לסביבת עבודה מזיקה.
  3. מיקרו-טראומה – פעולות מסוג מסוים אשר חוזרות על עצמן באופן מתמשך, במהלך העבודה וגורמות לנזק. 
  4. אירוע חריג וקיצוני במהלך העבודה, אשר גרם לנזק גוף (כגון לחץ יוצא דופן אשר גרם לבעיה לבבית או למצוקה נפשית). 

המוסד לביטוח לאומי – פיצוי בגין אובדן הכנסה, תשלום גמלה או קצבה, טיפול רפואי חינם, מענקים, ושיקום מקצועי:

המוסד לביטוח לאומי מפצה מבוטחים שנפגעו במסגרת ובמהלך עבודתם, הן בגין אובדן הכנסה במהלך התקופה שלאחר הפגיעה (לתקופה שהינה עד ל- 3 חודשים) והן בגין נכות אשר נותרה לעובד כתוצאה מהפגיעה (אז יהיה זכאי העובד לקצבה או מענק, בהתאם לשיעור נכותו שתיקבע על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי). הנפגע בעבודה זכאי לקבל טיפול רפואי חינם בשל תוצאות הפגיעה. אם העובד נפטר, בני משפחתו יהיו זכאים  לקצבה או מענק. 

מי שנפגע במהלך עבודתו ולא מסוגל לשוב לעבודה או שנקבעו לו נכויות גבוהות, יכול ויהיה זכאי להטבות וקצבאות נוספות ושיקום מקצועי.

ככלל, יש להגיש את התביעה לדמי פגיעה תוך 12 חודשים מיום האירוע. 

על מנת למצות את מלוא זכויותיך כנפגע בעבודה – הן לצורך הכרה בתאונה כתאונת עבודה והן לצורך קבלת פיצוי מיטבי – מומלץ להיוועץ עם עורך דין כבר בשלב הראשוני וטרם פניה למוסד לביטוח לאומי. עורך הדין יסייע במילוי טפסי התביעה הנכונים, ילווה את התובע לוועדה רפואית, ובעת הצורך, יגיש עורך הדין ערעור מנומק הנתמך בחוות דעתך רפואית, לוועדה הרפואית לעררים או לבית הדין, וידאג לשמור על זכויותיו של הנפגע ולמצותן. 

האמור לעיל איננו בגדר ייעוץ משפטי ו/או עצה משפטית ואיננו מחליף או בא במקום היוועצות עם עורך-דין המתמחה בתחום. 

תביעה נזיקית כנגד המעסיק:

חשוב לדעת כי תביעה כנגד המוסד לאומי, איננה מחליפה תביעה נזיקית כנגד המעסיק. אם המעסיק התרשל כלפי העובד בתנאי העסקתו, והתרשלותו גרמה לנזק, ניתן להגיש גם תביעה נזיקית כנגד המעסיק וחברת הביטוח שלו. 

אחריות המעסיק כלפי עובדיו היא אחריות מוגברת, חובה על המעביד לעבוד בשיטות עבודה בטוחות ולהדריך את העובד, וכן מוטלת על המעסיק חובה לנקוט צעדים סבירים כדי למנוע מהעובד סכנות ולהזהירו מפני סכנות קיימות, שמקורן הן בתנאי העבודה והן במעשי העובד. חובה על המעסיק לספק אמצעי מיגון נדרשים לביצוע העבודה באופן בטיחותי.

כך למשל בתי המשפט קבעו לא פעם, כי מעביד יפצה עובד, שבמסגרת עבודתו הוטל עליו להרים חפץ בעל משקל כבד ללא אמצעי עזר, ונקבע כי הוראה כזו של המעסיק היא יצירת סיכון צפוי ובלתי סביר. 

לתמיכה בתביעה כנגד המעסיק ולהוכחת נזקי הגוף, יש לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית, אשר תציין מהם נזקי הגוף מהם סובל התובע ומה שיעור נכותו. 

על עובד שנפגע בתאונת עבודה לגשת לטיפול רפואי בהקדם האפשרי ולהקפיד כי במסמכים הרפואיים ירשם כי סיבת הפניה הינה תאונה שארעה בעבודה, וכן להקפיד כי במסמכים הרפואיים יתועדו מלוא תלונותיו, לרבות אודות האברים שניזוקו בתאונה. בנוסף, יש לערוך רישום ותיעוד של פרטי האירוע, שמות העדים לתאונה ופרטיהם ולצלם את המפגע או את זירת התאונה. מומלץ להיוועץ בהקדם האפשרי ובסמוך לאחר התאונה, בעורך דין המתמחה בייצוג תובעים בגין תאונות עבודה, על מנת להגיש תביעה ולקבל פיצוי הולם לפגיעותיך. 

עורכי הדין במשרדנו הינם בעלי בקיאות ומומחיות בניהול תביעות בגין תאונות שאירעו במסגרת העבודה. עורכי הדין ייצגו ומייצגים במשך למעלה מ 20 שנה, תובעים רבים, בהצלחה רבה. במסגרת התביעות שנוהלו שולמו פיצויים בסכומים גדולים, במסגרת פסקי דין, הליכי גישור ופשרות. 

האמור לעיל איננו בגדר ייעוץ משפטי ו/או עצה משפטית ואיננו מחליף או בא במקום היוועצות עם עורך-דין המתמחה בתחום.