תביעה לפיצוי כספי, כנגד מי שהעניק טיפול ושירות רפואי רשלני, שגרם לחולה לנזק

מה היא תביעה בגין רשלנות רפואית? תביעה בגין רשלנות רפואית, היא תביעה לפיצוי כספי, כנגד מי שהעניק טיפול ושירות רפואי רשלני, שגרם לחולה לנזק. התביעה יכולה להית מוגשת בגין טיפול רשלני של רופא, מוסד רפואי, רוקח, אח וכיוצ"ב.

חשוב לציין שבמקרה בו קיים חשש של המטופל לקיומה של רשלנות רפואית, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך-דין המתמחה בתחום בהקדם האפשרי. 

התרשלות רפואית יכולה להיווצר במצבים שונים: למשל, במקרה של ביצוע רשלני של הליך רפואי מקובל, או שעצם הבחירה בהליך הרפואי הספציפי יהא בגדר רשלנות, ויתכן גם שהבחירה בהליך הרפואי וביצועו היו סבירים, אך לא נמסר למטופל מלוא המידע הדרוש לו לצורך קבלת ההחלטות בין דרכי טיפול שונות – מצב דברים שגם הוא עלול לעלות כדי התרשלות.

במסגרת הטיפול הרפואי שניתן למטופל, חובתו של הרופא היא לא רק להסתמך על הידע הרפואי הקיים ועל העובדות הידועות לו. כשמתעורר הצורך עליו לחקור, לדרוש ולברר כדי לגלות את כלל העובדות הרלוונטיות שיסייעו לאבחון מתאים ולבחירת דרך טיפול הולמת.

מיהו התובע? התובע הוא המטופל שניזוק ומיטיביו (מי שהוציא הוצאות או נתן שירות כדי לתקן נזק גוף, למנוע החמרתו או למנוע סבל, לרבות תמיכה עקב הנזק). אם המטופל נפטר – היורשים או התלויים של הניזוק המנוח יכולים להגיש תביעה. כאשר המדובר בקטין עד לגיל 18, יכולים הוריו ואפוטרופסיו לתבוע בשמו. 

את מי עלי לתבוע? יש לתבוע את המוסד הרפואי ו/או את בעל התפקיד שהעניק טיפול ושירות רפואי רשלני. 

האם לרופא זכות בחירה איזה טיפול להעניק לי? תפקידו של הרופא לטפל בגוף המטופל אינו מקנה לו את זכות הבחירה בטיפול. האוטונומיה של האדם על גופו מעבירה אליו את כוח ההחלטה.

על הרופא מוטלת חובת גילוי למטופל אודות ההליך הרפואי, על המטופל להסכים לביצוע הטיפול לאחר שנמסר לו מלוא המידע הרלוונטי אודותיו: על מנת לקבל את הסכמתו האמיתית (המכונה הסכמה מדעת) של מטופל לטיפול המוצע, על הרופא לתת למטופל את מלוא המידע הדרוש לו כדי לגבש הסכמה או אי הסכמה לטיפול המוצע – חובה על הרופא למסור למטופל מידע הולם על מצבו, על מהות הטיפול המומלץ ומטרתו, על הסיכונים והסיכויים הטמונים בו ועל החלופות הטיפוליות הסבירות. ככל שהניתוח או הטיפול אינם דחופים ואינם מיועדים למניעת סכנה מיידית, וככל שניתן לדחות את הטיפול הרפואי מבלי להרע את מצבו של המטופל, כך חובת הגילוי של הרופא רחבה יותר. אי גילוי מידע רלוונטי על ידי הרופא, מבטל את ההסכמה שניתנה לטיפול.

האם המוסד הרפואי חייב לערוך רישומים רפואיים ולשמור אותם? לרופאים ולמוסדות רפואיים קיימת חובה לערוך רישומים רפואיים ולשמור עליהם, להיעדר רישום רפואי הן בשל רישום לקוי והן בשל אי שמירה עליו יכול ותהיינה השלכות: "נזק ראייתי" שנגרם לתובע, והעברת נטל השכנוע מן התובע אל הנתבע (שכן לתובע קושי אמיתי להביא ראיות שיוכיחו את תביעתו בהעדר רישומים רפואיים מזמן אמת שאינם בשליטתו מלכתחילה).

אני חושש שארע לי נזק בלתי הפיך כתוצאה מטיפול רפואי – מה עלי לעשות עכשיו? 

אנו ממליצים להיוועץ בעורך דין בשלב מוקדם ככל הניתן, על מנת לשמור על זכויותיך ועל מנת לשפר את סיכוייך לבסס את תביעתך. לצורך הגשת התביעה, ישמע עורך הדין את השתלשלות האירועים כפי שהמטופל ובני משפחתו חוו אותה, על עורך הדין לעיין במלוא התיעוד הרפואי הרלוונטי, המסמכים הרפואיים מועברים על ידי עורך הדין לרופא מומחה בתחום ההתמחות המתאים, לצורך היוועצות והכנת חוות דעת. ככל שהרופא המומחה מטעם התובע סבור כי ארעה רשלנות – יפרט המומחה ויקבע בחוות דעתו את פרטי הרשלנות הרפואית ואת הנזק שנגרם בגינה. 

ככלל, על כתב התביעה להיתמך בחוות דעת רופא מומחה לעניין הרשלנות הרפואית וכן לעניין גובה הנזק ושיעור הנכות שנגרמה למטופל הניזוק. תובע שלא יגיש חוות דעת לא יוכל להוכיח טענות שברפואה.  

לשם חיוב רופא או מוסד רפואי, ברשלנות רפואית כלפי מטופל, יש להוכיח ככלל קיומם של שלושת יסודות עוולת הרשלנות: 

(1) חובת זהירות מצד המזיק כלפי הניזוק. 

(2) הפרה של חובת הזהירות. 

(3) נזק הנוצר כתוצאה מהפרת חובת הזהירות.

מה גובה הפיצוי שאקבל? כאשר תובע זוכה בתביעתו, הפיצוי הכספי שיפסק לו הינו בגין ראשי נזק שונים, כגון: כאב וסבל, הפסדי הכנסה (הפסדי שכר) לעבר ולעתיד, הפסדי פנסיה, הוצאות רפואיות לעבר ולעתיד, הוצאות נסיעה לעבר ולעתיד, עזרת הזולת לעבר ולעתיד, קיצור תוחלת חיים והוצאות מוגברות (שיעורים פרטיים, התאמת דיור ועוד). 

ככול שהנכות גבוהה יותר ובעלת השלכות על תפקודו של התובע, כך הפיצוי הכספי יהיה גבוה יותר. הפיצוי שייפסק הוא אישי ומשתנה מאדם לאדם בהתאם לנסיבות המקרה, גובה הנזק ובהתאם לנתוניו האישיים של התובע.

תביעות רבות בתחום הרשלנות הרפואית מסתיימות בהליך של גישור או בפשרה במסגרת ההליך המשפטי. 

אם עברת אתה או בן משפחתך טיפול רפואי וקיים חשש שהוא היה רשלני, אם נגרם לך או לבן משפחתך נזק בלתי הפיך, בגין טיפול רפואי כושל ורשלני, אנו עומדים לרשותך להתייעצות ובירור היתכנות הגשת תביעה כנגד המזיק והערכת גובה הנזק. אנו נלחם עבורך עד לקבלת פיצוי מיטבי, בגין מלוא נזקיך, לפיצוי ושיפור איכות חייך וחיי משפחתך. 

עורכי הדין במשרדנו הינם בעלי מומחיות וניסיון של 20 שנה, בתחום הרשלנות הרפואית, ייצגו ומייצגים, בהצלחה רבה, תובעים רבים, בתביעות מורכבות, כנגד מוסדות רפואיים.

האמור לעיל איננו בגדר ייעוץ משפטי ו/או עצה משפטית ואיננו מחליף או בא במקום היוועצות עם עורך-דין המתמחה בתחום. 

59 Comments